Ervaringen lerarenopleiding

Tweedaagse muzische grondhouding
30 september en 1 oktober 2013



We hebben gedurende deze tweedaagse muzische grondhouding verbleven op het domein Merkenveld in Loppem-ZedelgemIk vond deze tweedaagse een toffe ervaring. We leerden elkaar op een leuke manier beter kennen en we maakten kennis op een plezante manier met de 5 domeinen van muzische grondhouding aan de hand van vijf sessies (muziek, drama, taal, beweging en beeld). 


De eerste dag starten we met een thema lied 'Ting, Tingeling', dit zongen we gedurende de tweedaagse een aantal keer opnieuw. We hadden de eerste dag drie sessies: muziek, drama en taal. Deze drie sessies waren telkens op een leuke manier opgebouwd om op het einde tot een creatief resultaat te komen of meerdere resultaten te hebben. Zo leerden we allerlei creatieve dingen te doen met de stem, bewegingen te maken of dergelijke.


De laatste activiteit van de eerste dag was Spel zonder grenzen. Dit was een tof spel, waarin we ons eerst moesten verdelen in groepen en daarna allerlei spelletjes moesten spelen met de bedoeling om de eerste te zijn. 's Avonds waren er een aantal activiteiten waaruit je kon kiezen, namelijk: film, kampvuur met zang, dans en gezelschapsspelletjes spelen. Ik had gekozen voor kampvuur met zang. Dit was gezellig om zo met een grote groep in een open plek in het bos van het domein te zingen.



De tweede dag hadden we nog twee sessies: beweging en beeld. In beweging moesten we allerlei dingen uitbeelden in groep op een creatieve wijze. In beeld moesten we een creatief masker maken met krantenpapier op iemand anders zijn hoofd. Als laatste hadden we een muzische opdracht. Deze opdracht vond ik ook plezant, waarin we als groep een verhaaltje op een creatieve manier moesten brengen met een extra element (zoals: dans, toneel, muziekinstrumenten, ...). 

Kortom een geslaagde tweedaagse, waarin ik veel bijgeleerd heb en die voor herhaling vatbaar is!   J

Bronnen:
eerste foto; http://dw2011sandra.cvo-tessenderlo.be/html/HetMuzischeProces.html 23-10-2013,
andere foto's; https://www.facebook.com/media/set/?set=a.204313213083444.1073741839.168555749992524&type=1 (Katholieke Hogeschool VIVES-Lerarenopleiding Campus Tielt op facebook) en laatste foto: medestudent genomen op tweedaagse.

Dag van de leerkracht 5 oktober 2013


Ik heb meegedaan met de actie 'Saved by the bell', door met een groep studenten op 'Dag van de Leerkracht' te gaan zingen. We hebben het themalied 'Ting, tingeling' gezongen op de school het Heilig Hart, ’t Nieuwland te Tielt. We hebben de kinderen laten kennismaken met het lied, door het lied samen te zingen en te dansen op het lied met muzikale ondersteuning (accordeon en gitaar). Dit vond ik een leuke ervaring om dit samen met kinderen te zingen en te dansen. Eerst hadden we het lied eens gezongen met de studenten alleen, om de kinderen te laten kennismaken met het lied. Daarna hebben we gezongen en gedanst met de kinderen op het lied. De kinderen konden door het lied beseffen dat naar school gaan niet voor iedereen evident is, dat iedereen recht heeft op goed onderwijs en naar school gaan.
  


Bronnen:
- afbeelding; http://www.vvob.be/vvob/nieuws/saved-bell-rinkelt-de-bel-voor-het-recht-op-onderwijs (link is ondertussen verouderd)
- foto; https://www.facebook.com/photo.php?fbid=204094406438658&set=a.168594976655268.1073741829.168555749992524&type=1&theater (Katholieke Hogeschool VIVES - Lerarenopleiding Campus Tielt op facebook).


Het muzisch project oktober-november 2013

Voor het vak muzische grondhouding kregen we de opdracht om samen in een groep van een 8-tal studenten een muzisch project op poten te zetten rond een prentenboek voor kinderen. We kregen een draaiboek waarin alles stap voor stap beschreven stond van hoe we moesten werken. Daarna kozen we een prentenboek en we gingen van start. Ons boekje heette 'Het snoepprinsesje'. Het verhaaltje gaat over een prinses, die heel graag snoept en vele snoepkamers heeft in het paleis. Ze eet elke dag heel veel snoep en wordt stilaan dikker en dikker. Op de dag wil ze meteen vermageren en er komen een aantal verkopers langs om haar te helpen. Het enige middel die haar uiteindelijk helpt is van de rapper van de stad en het is dansen. Ze danst elke dag en vermagert heel snel. Op het einde van het verhaal trouwt ze met de rapper. Ik heb samen met mijn groep dit verhaal proberen in een origineel kleedje te steken. We hadden gekozen voor toneel gecombineerd met een verteller van het verhaal. We hebben er ook zoveel mogelijk proberen variatie in te steken naar taalgebruik, beweging en muziek toe. Zo zit er in ons project: een Arabisch accent, jabbertalk, een jongleur (slaafje van de prinses), een rapper, een rapliedje, een kinderliedje van Kaatje, ... . We hebben het project eerst moeten presenteren voor de klas en een week later in een naschoolse opvang. In de naschoolse opvang zagen we dat de kinderen het tof vonden, omdat ze spontaan begonnen te lachen en bij interactie vlotjes antwoordden. Dit was een leuke ervaring om het project uit te werken en te kunnen presenteren voor kleuters. J


Een beeldkoffer uitwerken

Voor het vak beeld moesten we een beeldkoffer uitwerken om te gebruiken op stage. Op de koffer mochten geen commerciĆ«le figuren staan, zoals: Bumba. Ik heb gekozen voor het ontwerp: vlinders en bloemen in de wei, omdat ik graag iets wou doen met vlinders. Ik vind vlinders leuke en kleurrijke dieren. Vlinders creĆ«ren vind ik een toffe bezigheid en je kunt er vele kanten mee op qua kleur en ontwerp. Eerst moesten we een ontwerp maken en bespreken met de docent. Daarna konden we aan het werk. Als eerste kwam er een witte grondlaag op de koffer en als tweede een blauwe achtergrond. Als derde kon het ontwerp erop geprojecteerd worden. Ik heb mijn ontwerp geprojecteerd op de koffer via een beamer, omdat ik dit een handige manier vond. Daarna kon ik beginnen met de figuren te schilderen. Ik vond het een tof werkje om alle vlinders en de bloemen te schilderen. Op vele plaatsen was het nogal fijn werken om te schilderen, het vroeg een goede concentratie en een vaste hand. Als laatste ben ik nog over alle randen geweest met een fijne alcoholstift. Dit om de randen wat te accentueren. Ik vond dit een aangename beeldopdracht. J 
En dit is het resultaat geworden van mijn beeldkoffer:

                      voorkant                                  achterkant

De drie doedagen van 2 tot 4 december 2013

De eerste keer voor een kleuterklas staan, de leiding nemen en activiteiten geven, was een plezante belevenis. Ik vond dit een aangename driedaagse rond BC 'De Sint', waarin ik veel bijgeleerd heb om met kleuters te werken. Ik heb mijn goede punten en een paar mindere puntjes in de omgang met kleuters leren kennen. Ik heb mijn observatiestage en de drie doedagen gelopen in de GVB H. Familie te Tielt, in de eerste kleuterklas van juf L.  





De eerste dag (maandag 2 december) heb ik gewerkt rond de zak van Zwarte Piet. In het ochtendonthaal zat er een brief van Sint en Piet in en allemaal kleine briefjes met de symbooltjes van de kleuters op en bij het middagonthaal zatten er allemaal mandarijntjes in als beloning. Als beeldactiviteit konden de kleuters een paardenmandje bestempelen voor het paard van de Sint. Mijn themalied was Pietenhoeden, met allerlei prenten en bijhorende spelletjes. Mijn Sintverhaal ging over 'Karel viert Sinterklaas'. De kleuters waren enthousiast om alle dingen rond Sinterklaas te zien.

De tweede dag (dinsdag 3 december) heb ik gewerkt rond het boek van Sinterklaas. Zowel in het ochtend- als in het middagonthaal mochten de kleuters hun symbooltjes kleven in het boek van de Sint. Mijn godsdienstmomentje ging over 'Jop viert Sinterklaas'. En bij het themalied hadden we deze dag gewerkt met muziekinstrumentjes (ritmestokjes en schuddoosjes). De kleuters vonden dit nogal leuk en deden actief mee. 

De laatste dag (woensdag 4 december) heb ik gewerkt rond kaartjes van het paard van Sint, de Sint zelf en Zwarte Piet. Bij het ochtendonthaal had Zwarte Piet alle kaartjes (met aan de achterkant de symbooltjes van de kleuters) op de grond gegooid. Het was aan de kleuters om hun symbooltje te zoeken en op tafel te leggen. Als afsluiter van de dag kregen alle kleuters 's middags hun paardenmandje mee naar huis. 

Helaas zaten de doedagen er al op. Op naar de volgende stageperiode! J

2 opmerkingen:

  1. Ik zie dat je de DOE-dagen heel leuk vond. Ik heb een vraagje bij het paardenmandje. Hoe heb je dit mandje precies gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het paardenmandje gemaakt met 2 paardenkoppen en de kleuters mochten de koppen stempelen met verf. Dan heb ik deze koppen bevestigd op een tissuedoos. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen